Performance

Efterår 2024, Fag i 3. periode E24, Værkstedsfag

Det performative arbejde har en evne til at skabe røre, transformation og forandring i vores opfattelse af os selv og hinanden. Det er spekulativt, fabulerende og stiller sig ikke nødvendigvis tilfreds med den første og mest enkle definition af hvordan verden hænger sammen. Hvordan performer vi mennesker os selv i verden? Og hvordan performer verden sig selv?

I dette forløb vil vi arbejde med kroppen som udgangspunkt for den skabende proces. Vi vil skabe egne performative værker og samarbejder med mulighed for inddragelse af forskellige medier (såsom lyd, video, scores, scenografi og tekst).

Vi vil få konkrete værktøjer til at skabe performance og undersøge forskellige tilgange til bevægelse og arbejde med øvelser og teknikker fra en række danse- og kropstraditioner, som kan hjælpe os med at udvide vores sanser, indlevelsesevne og performativitet. Vi vil undersøge hvilken rolle performance spiller i samtidskunsten og stille spørgsmål til hvilke potentialer det performative arbejde har som redskab, udover at sættes på en scene og opføres på traditionel vis. Hvad muliggør arbejdet med krop i tid og rum for os som udøvende kunstnere inden for forskellige medier, og hvilke processer åbner sig når vi træner og skærper den poetisk-kropslige erfaring?

Vi vil oftest starte med fysisk arbejde, til tider med sved på panden, til tider med en mere koncentreret anatomisk tilgang. Derefter vil vi arbejde med performative eksperimenter og øvelser der kan åbne nye måder at undersøge vores kroppe i relation til den omgivende verden, til hinanden, til tid og rum og til det ikke-menneskelige. Man behøver ikke at have baggrund i performance eller dans for at tage del i undervisningen. Det er åbent for alle slags kroppe og al slags nysgerrighed eller (u)videnhed. Kurset er for jer elever! Det tager afsæt i vores iver efter at dele vores passionerede forhold til performance i samarbejde med hvad i bringer af tanker, ideer og interesser.

Katrine og Peter har et langt venskab bag sig og er siden blevet partners-in-various-artistic-crimes. De har længe arbejdet sammen som undervisere og i en række projekter indenfor performance, dans/koreografi og videokunst.


Læs om værkstedet for Performance