Maleriet og arbejdet med farver og former handler om den fysiske undersøgelse og formidling af følelser, stemninger, ideer og drømme.

Maleri og tegning

Kunsthøjskolens malerværksted befinder sig i de 290 kvm store ombyggede stalde.
Der udbydes malerkurser i alle perioder på de lange hold, og på samtlige sommerkurser.
Med udgangspunkt i samtidskunsten inviterer vi forskellige udøvende og anerkendte, nationale og internationale billedkunstnere til at undervise i maleri. Derved sikre vi en mangfoldig og samtidsrelevant tilgang til faget.

På et malerkursus vil du komme til at arbejde med en lang række processer.
Undervisningen tager udgangspunkt i den enkeltes arbejde, og på et hold bliver der diskuteret tanker, betydning, men også valg, fravalg og brud.
Du kommer til at beskæftige dig med problemstillinger som komposition, kontraster og farvernes betydning, proportioner, flader, materialet og meget mere. Det konkrete indhold kan læses i fagbeskrivelsen, som skrevet af underviseren for det enkelte forløb.

Fordi maleri udbydes tre gange på de lange kurser med hver deres underviser, har du rig mulighed for at kombinere maleri med f.eks. Grafik, Arkitektur, Skulptur, Rum & Installation, med flere.

Kurserne er oplagt som forberedelse til optagelsesprøverne på kunstakademierne i ind- og udland. Vi hjælper til med at lave kvalificeret ansøgningsmateriale, men kurserne er lige så relevante for den, der blot vil vide mere om maleri og samtidskunst. Du er velkommen til selv at medbringe materialer, men der kan også indkøbes materialer i skolens butik.

Undervisere - Maleri

Skolens værksteder