Grafikken er et sprog med en individuel stemme, som malere og billedhuggere har betjent sig af gennem århundreder, for at inspirere og udvide deres arbejdsfelt.

Værkstedet for Grafisk Tryk
& Printmaking

Grafik er en fællesbetegnelse for alle reproduktionsmåder af skrift og tegning.

Betegnelsen Grafik kan bruges om både trykketeknikken, og trykt kunst generelt. Ordet grafik kommer fra græsk graphia (tegning eller skrivning).

Grafikken og det grafiske tryk har mange forskellige former for teknikker med vidt forskellige udtryk. På værkstedet for Grafik kan mange af de kendte og traditionelle teknikker udforskes.

Det kunne f.eks. være: Højtryk som træsnit, og linoleumstryk – eller dybtryk med; koldnålsraderinger, ætsninger og aquatinte-ætsninger. Det kunne også være noget så simpelt, men effektfuldt, som monotypi (fladtryk).

Værkstedet

Skolen har et meget udførligt værksted til brug for kurser i grafik og grafisk tryk.
Det er ganske enkelt indrettet og sat op til formålet.

Her findes to rimelig store velfungerende gamle trykpresser, den lave kommer fra maler og grafiker Poul Eje (1926 – 2011). Overleveringen til Kunsthøjskolen af den lave presse fandt sted sidst i 1980erne. Den store stjernepresse kommer fra Clausens kunsthandel, hvor den i mange mange år blev brugt af en række af galleriets grafikere herunder Palle Nielsen. Da Clausens flyttede i 2018 kom den med Tine Kjølsens mellemkomst til grafikværkstedet på Kunsthøjskolen og blev sat i stand. Værkstedet har desuden en Norup presse til mellemstørrelse formater og en lille bordpresse. Derudover er her alt hvad der ellers skal være i sådan et værksted: ætsekar, aquatinte-skab, vandbade til det særlige papir, valser, skuffer til opbevaring af færdige tryk, osv.

I skolens materiale butik kan der købes kobberplader, papir, raderingsnål, osv. Afhængig af det enkelte kursus’ tilrettelæggelse kan underviseren have indkøbt bestemt materiale til brug på kurset. Du er naturligvis også velkommen til at medbringe eget materiale og eller værktøj.
Men uanset skal du nok regne med en materialeudgift, som minimum går der jo altid papir og farve til. Du kan forhøre dig om et ca. beløb for materiale- og fællesudgifter hos underviseren for det enkelte kursus.

billedkunstnere & grafikere

Underviserne ved kurserne i grafik på Kunsthøjskolen er alle billedekunstnere/grafikere, med en kunstnerisk egen praksis, og eller uddannelse – som har haft livtag med grafikken på en gennemgribende måde. De er fuldt ud kompetente i teknikkerne for deres fag – men derudover medbringer de også en meget vigtig viden om, og personlige erfaringer med, grafikken i samtidskunsten.

Hvordan bruges grafik i dag af aktuelle kunstnere på den danske og internationale kunstscene? Og hvordan kan grafikkens udtryk bruges og sættes i spil mellem indhold og kontekst?

Det kunne være en lille del af rammerne for et kursus i grafik – Sammenholdt med al den tekniske viden og praktiske arbejdsgang, som altid er en integral del af et grafik kursus på Kunsthøjskolen. Det specifikke forløb bliver tilrettelagt af den enkelte lærer, fra kursus til kursus, og fremgår af fagbeskrivelsen for lige netop det kursus.

På Kunsthøjskolens Semestre kombineres fagene fra vidt forskellige kunstformer, opdelt i 3 perioder – og du kan således foruden grafik vælge at følge et kursus i f.eks.: Maleri, skulptur, tegneserie, design eller et af de andre kursusfag der bliver udbudt i skolens værksteder ved det pågældende semester.

Undervisere - Grafik

Skolens værksteder